Program UniMAP tidak dapat pengiktirafan

Terkejut, geram, sedih dan terkedu. itulah yang penulis rasakan apabila melihatkan pernyataan bahawa sebanyak 16 program di universiti malaysia perlis (UniMAP) tidak mendapat pengiktirafan oleh MQA. menurut sumber tersebut hanya dua (2) program sahaja yang mendapat pengiktirafan dan 'laku' dipasaran kerja.

apa nak jadi dengan sistem pengajian tinggi negara ini?? klu pusat pengajian swasta (IPTS) yang tak dapat pengiltirafan bolahlah diterima ini IPTA yang dijana sendiri oleh kerajaan. memang tak masuk akal.

terdapat suara-suara yang menggesa menteri pengajian tinggi Dato Seri Mohamed Khalid Nordin meletakkan jawatan dan Naib Canselor UniMAP Kol. Prof. Dato' Dr. Kamarudin Hussin untuk turut berbuat demikian disebabkab ketidak pekaan mereka tentang nasib anak-anak muda yang menuntut disitu.

perlu diingatkan bahawa mereka belajar bukan percuma dan perlu membayar balik pada PTPTN selepas bergraduasi. jika program tidak diiktiraf, mana mungkin pasaran kerja mahu mengambil mereka. Menteri pengajian tinggi dan NC UniMAP perlu bertanggungjawab dengan masalah ini. tiada gunanya memegang jawatan besar andai nasib rakyat (pelajar) diabaikan.

penulis mengecam sekerasnya kealpaan dan kelalaian kedua-dua manusia ini yang mengadaikan nasib mahasiswa. selaku mahasiswa yang memahami situasi dan keadaan kehidupan kemahasiswaan, penulis berharap ada pihak yang bertindak. jangan pertaruhkan masa hadapan muda-mudi negara ini.

04 April 2010 at 5:45 PTG

0 Comments to "Program UniMAP tidak dapat pengiktirafan"

Catat Ulasan